Hygiëne in schoonheidscentra

Aandacht en detail in dit opzicht kunnen echt een verschil maken voor de goede prestaties van het bedrijf. Op het gebied van professionele esthetiek zijn reinheid en veiligheid meer dan waar dan ook van het grootste belang voor de manier waarop de esthetische activiteit wordt waargenomen en ervaren door klanten.

Het nauwgezet naleven van hoge hygiënenormen ligt ten grondslag aan de professionaliteitsnormen die moeten worden gerespecteerd, maar zorgt in de eerste plaats voor een van de belangrijkste factoren: veiligheid.

Door eerst en vooral de hygiënepraktijken te respecteren, wordt elk risico op besmetting voorkomen, zelfs minimaal, voor zowel het personeel van het centrum bij het gebruik van de apparatuur als de klanten tijdens hun verblijf in de schoonheidssalon.

Het is geen toeval dat dit aspect naar behoren is geregeld door de wet en er zijn procedures voor het respecteren van hygiëne in de schoonheidscentra, die elke beoefenaar moet kennen en naleven.

Daarom hebben we besloten om een ​​korte maar uitgebreide inleiding te geven over goede praktijken en aspecten voor degenen die te maken hebben met het schoonheidscentrum en de hygiëne ervan.

Inleiding: het belang van routine

Het is een baan die stressvol en tijdrovend kan zijn. Op een drukke dag, overweldigd door de last van het werk, is het gemakkelijk om een ​​paar stappen te vergeten en enkele belangrijke procedures achterwege te laten.

Daarom kan het een strategische keuze zijn om een ​​complete en gestandaardiseerde hygiëneroutine op te stellen, die standaard moet worden herhaald. Door hygiënepraktijken te automatiseren, worden ze versneld, terwijl tegelijkertijd het risico van het vergeten van een paar stappen wordt beperkt.

Het is altijd raadzaam om voor elk type activiteit en voor elk moment van de werkdag een specifieke lijst te hebben.

Het is niet langer nodig om na te denken over wat u moet doen, maar neem gewoon automatische maatregelen voor totale veiligheid en zonder zorgen.

De wachtkamer ontsmetten

De wachtkamer is zeker een van de meest bezochte gebieden en het meest onderhevig aan blootstelling van externe agenten. Het is niet de plek waar de behandelingen daadwerkelijk worden uitgevoerd, maar dit kan voor u geen excuus zijn om voor verschillende aspecten een oogje dicht te knijpen. Integendeel, het moet een punt van grote zorg zijn.

Als het waar is dat “er nooit een tweede kans is om de eerste keer een goede indruk te maken”, dan begint de zorg van een professioneel en goed gerund schoonheidscentrum direct vanaf hoe de cliënten zich welkom voelen. Op deze manier krijgen ze een duidelijker beeld van hoe professioneel de schoonheidssalon is.

Vooral in tijden van pandemie is het een goede gewoonte om direct bij de ingang, in het gebied naast de deur, een ontsmettingsvloermatten te plaatsen zodat mensen op de mat kunnen stappen om hun schoeisel te ontsmetten. Een dispenser voor ontsmettingsgel is ook essentieel om de verspreiding van ziektekiemen en bacteriën op deze manier te voorkomen.

Om de vloer altijd schoon te houden is het ook aan te raden om altijd een bezem bij de hand te hebben. Omdat het een bruisend gebied is, moet u de vloer beslist vaak schoonmaken om het niveau van optimale reiniging te herstellen.

Aan het einde van de werkdag, of als je dat liever hebt, voordat je hem opent, moet je de vloer schoonmaken om eventuele vlekken en vooral de geuren te verwijderen, zodat de omgeving wordt gelucht en schoongemaakt. Naast het traditionele wasmiddel kun je een ontsmettingsmiddel en antibacteriële vloerreiniger toevoegen voor een dubbele werking.

De werkruimte opschonen

De kern blijft de werkruimte. Hier moet het niveau van hygiëne en veiligheid maximaal zijn. Daarom zal het niet één keer per dag een grondige schoonmaak zijn, zoals in de wachtkamer. Dit gebied moet na elke klant worden schoongemaakt en ontsmet.

Het meubilair moet worden ontsmet en het wordt ten zeerste aanbevolen om wegwerphoezen voor spabedden en stoelen te gebruiken, die elke keer kunnen worden vervangen.

Het is raadzaam stoelen, krukken, spa-bedden en meubels te kiezen die zijn gemaakt van gespecialiseerde technische materialen die dankzij hun samenstelling het hoogste niveau van hygiëne kunnen handhaven. Reageren op dit aspect zal het gemakkelijker en directer maken.

Reiniging van de gereedschappen

De apparatuur niet alleen schoon houden, maar ook grondig ontsmetten, is de belangrijkste en meest gevoelige kwestie die met grotere zorg moet worden behandeld.

Omdat gereedschappen vaak rechtstreeks in contact komen met de klant, dragen ze meer bacteriën dan andere dingen. Hun reinheid en hygiëne moeten daarom onberispelijk zijn.

Het ontsmetten van kammen, borstels, nagelgereedschap, manicures, pedicures, enz., Elke keer dat u ze gebruikt, is niet voldoende.

U moet weten hoe u uw ontlasting moet steriliseren.

Een correcte sterilisatie wordt uitgevoerd in 4 eenvoudige stappen:

  • – Een eerste stap betreft desinfectie, gericht op het verwijderen van bacteriën uit gereedschappen die in contact komen met de huid.
  • – U moet uw gereedschap handmatig drogen met steriele veiligheidshandschoenen. Drogen is essentieel, want water kan zeker een voedingsbodem zijn voor bacteriën.
  • – Dan komt de ultrasone reiniging
  • – Het sterilisatieproces eindigt met autoclaveren.
  • – Steriele gereedschappen kunnen nu worden opgeborgen in een geschikte kast / container die altijd gedesinfecteerd en klaar voor gebruik is.

Elke klant moet zijn eigen set doekjes en handdoeken hebben, die vervolgens na elk gebruik moeten worden vervangen. Na gebruik moeten ze in een speciale container worden bewaard en vervolgens worden gereinigd en gedesinfecteerd.

Omdat water en vocht de grootste voedingsbodem zijn voor ziektekiemen en bacteriën, wordt het ten zeerste aanbevolen om ze niet aan de lucht te laten drogen, maar om een ​​droger te gebruiken om mogelijke besmetting te voorkomen.

Zorg er in het algemeen voor dat u deze regel volgt: alles dat wordt gebruikt, elke omgeving die wordt bezocht, moet zorgvuldig worden schoongemaakt en ontsmet. Bij aankomst van de nieuwe klant moeten alle ruimtes en alle gereedschappen als nieuw en bij het eerste gebruik zijn.